(Jarang saya dapat tgk cerita ni malam Sabtu sbb biasanya saya dah pengsan sejam lebih awal..hehe)
Okay. I usually ended up laughing out loud when i watched this. A bunch of great people, with great friendship traveling all over Korea to show Korea the great places to visit, good food to eat, with games and sometimes guests.
This time, they invited foreign workers as their guests. Some have worked for 15 years in Korea, some reaching their first year. They are form Nepal, Myanmar, Pakistan, Bangladesh, Cambodia (tak ingat pulak)
The first part of the series was filled with games, as always and more games until dinner time.
Selepas mereka makan dengan sedapnya, masa untuk bermain permainan lagi. Biasanya mereka akan bermain permaian sebelum tidur, untuk menentukan siapa yang akan tidur di dalam dan siapa yang akan tidur di luar rumah. Kali ini, mereka disuruh untuk melihat monitor yang disediakan.
They were shown videos of their family. Parents, sisters, brothers, wifes and kids. All saying they missed them dearly and wished for their health and to come back soon. Tears follow as soon as they saw the video. One left his 2 months baby who is now a toddler, walking about the house. One left the house for so long that he missed his late father's funeral.
(air mata saya pun mengalir, Ya Allah, sesungguhnya aku bersyukur kerana masih mempunyai hati)
Setelah habis footage video tersebut pun mereka dibawa ke sebuah bilik yang lain. Another surpise utk foreign workers ini. Rupa-rupanya, di sebalik pintu yang ditunjukkan adalah keluarga yang dirindui. Mereka ditaja oleh KB*S kalau tak silap saya.
(part ni pun saya nangis lagi, terutamanya part seorang anak bertemu ibunya..)
Sedih melihatkan kegembiraan mereka yang tak terkata kerana dapat berjumpa dengan keluarga. Kepayahan mencari rezeki supaya dapat menyalurkan duit yang dicari dengan hasil keringat kepada keluarga, dengan harapan supaya keluarga mereka mendapat kehidupan yang lebih baik.
Apabila melihat pekerja-pekerja asing ini berjumpa keluarga masing-masing, terdetik di hati saya betapa saya perlu bersyukur dengan kehidupan saya kini. Walaupun ujian yang saya terima sekarang ni boleh melemahkan semangat saya, malu rasanya bila dibandingkan dengan semangat mereka ini untuk bekerja dan mencari rezeki, ujian yang saya terima masih kecil. Jerih payah mencari duit untuk dihantar pulang ke kampung halaman hanya mereka yang tahu.
Mereka sanggup ke negera lain, duduk di negara yang kurang menggunakan bahasa Inggeris. Cabaran bekerja.
2 comments:
episod yg ni mmg sedih...
paling sedih tgk wife Kareuki (Nepal) nangis sedu2 x sanggup duk jauh ngan dier..(sape2 yg duk jauh ngan husband mmg sgt2 fhm perasaan wife dier tu..) anak dier sgt bijak! :)
oh , saya peminat Hodong.. :)
haah..cover2 sikit masa nangis..hehe..
org sedih tgk khan ngan mak dia..almaklum, masih bujang...;P, lom rasa dok jauh2 ni..
Post a Comment